top of page

 

VARIZ BURADAYIZ!

Kadınların erkek egemenliğinin hüküm sürdüğü her yerde olduğu gibi fotoğraf alanında da yetersiz temsili, yüzyıl önce nasılsa bugün de gündemimizde. Üretim kriteri ile baktığımızda, kadın fotoğrafçılar her alandalar ve üretiyorlar. Fakat karar verici konumlarda, sergilerde, yayınlarda yok denecek kadar az temsile/görünürlüğe sahipler veya hiç yoklar! Durum böyleyken hemen hemen tüm erkek fotoğrafçılar, küratörler, akademisyenler, kurum yöneticileri bu konudaki eleştirilere hak verdiklerini ve bu konuda hassas olduklarını ifade ediyorlar. Öyleyse, nasıl oluyor ve ne oluyor da, sonuç böyle oluyor? Bu soruyu paylaşmak ve somut bir çağrı yapmak istiyoruz.

Fotoğrafla ilişkilenen, fotoğrafı bir ifade biçimi olarak kullanan veya fotoğraf çekerek hayatını kazanan bizler; kadınların yaşam alanlarını daraltan, kadın bedenini fotoğraflarında nesneleştiren, kadının özne olduğunu ısrarla görmezden gelen eril bakış açısının değişmesi gerektiğini biliyoruz. Bunun için emek vermekten vazgeçmeyeceğiz.

Bizler, toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizlik ve ayrımcılığı dert edinen; cinsiyetçiliğin, hiyerarşinin, ırkçılığın, milliyetçiliğin kullandığı dil dışında bir dil üretmeye çalışan; ikili cinsiyet sisteminin tanımları ve algılarıyla sınırlanmayı reddeden fotoğrafçılar olarak buradayız ve fotoğraf alanındaki bu eşitsizliğin takipçisiyiz.

Bundan böyle fotoğraf alanında;   

1. Her türlü kurumsal yapılanmada (dernek, vakıf, kulüp, federasyon vb.),

2. Organizasyon yönetimlerinde (karma sergi, çalıştay, sempozyum, festival, konferans vb.),

3. Planlanan faaliyetlere davet edildiğimizde (sergi, panel, konferans, çalıştay, sempozyum, festival, jüri grupları, akademi vb.),

4. Fotoğrafa konu edilen kadınlık ve toplumsal cinsiyet temsillerinde, cinsiyet kimlikleri ve yönelimlerine dönük eşitlikçi ve pozitif ayrımcılık içeren yaklaşımı açıkça göremediğimiz durumlarda bu ayrımcı, dışlayıcı faaliyetleri ve dili teşhir ve protesto ederek ayrımcılık giderilene kadar takipçisi olacağız. Gerektiğinde kurucu, yönetici, katılımcı veya izleyici olmamayı seçerek boykot edeceğiz.

Fotoğraf alanındaki faaliyetlerde bugüne kadar hassasiyet gösterilmeyen cinsiyet kimliği ve yönelimine dayalı eşitsizliği giderecek politikaları ve mekanizmaları hayata geçirmek, ortak çalışma ve üretme kültürünü geliştirmek, fotoğraf dünyasının ilk gündemi olmalıdır. 

Bu metin tüm fotoğrafçılara bu konuda birlikte hareket etmek ve bir değişim başlatmak üzere açık çağrımızdır. 

Dayanışmayla.

Varız Buradayız Hareketi, 2018

Akça Acar Kara, Aliye Erkutulgu, Aliye Gümüş, Almila Kuş, Arzu Arbak, Arzu Demirci, Arzu Filiz Güngör, Arzu Aybat Yaşar, Arzu Yayıntaş, Aslı Akarsakarya, Aslı Çelikel, Aslı Narin, Aslı Öktener, Aslıhan Güçlü, Asuman Ergüney, Ayla Onat, Aylin Kızıl, Aylin Ünal, Aysel Altun, Aysun Ataç, Ayşegül Yılmaz, Ayten Ünal, Banu Kaplancalı, Barbara Yoaf, Belgin Şahin, Bengi Kanat, Binnur Tanfer Nasırlıoğlu, Birsen Atakan, Burcu Göknar, Cana Üngün, Cansu Alkaya, Cansu Erginkoç, Cansu Korkmaz, Cansu Yıldıran, Ceren Salman, Çiğdem Mahsunlar, Çiğdem Sakine Namlı, Çiğdem Üçüncü, Damla Atak, Denef Huvaj, Deniz Devrim Kutlay, Derya Deniz Pekkıyıcı, Desislava Şenay Martinova, Derya Atak, Derya Yazar, Diana Blok, Dicle Su Bolkan, Didem Mahsunlar, Dilara Arısoy, Dilara Kızıldağ, Eda Çekil, Elçin Turan, Elif Koca, Elmas Çelik, Emel Karakozak, Emine Başa, Emine Kart, Emine Yelkenci, Esin Koç, Esra Gültekin, Esra Kaçar, Esra Özban, Esra Sirek, Eylem Akgün, Fatma Çelik, Fatma Demir, Fatoş Pür Kayaoğlu, Fevziye Yürek, Figen Ekti, Füsun Ertuğ, Gizem Önal, Gül Nurhan Doğan, Gül Yıldız, Gülcan Dereli Kılagöz, Gülçin Dinç , Gülen Özyüzücüler, Gülnaz Bingöl, Gülsüme Oğuz, Gülşin Ketenci, Günseli Baki, Gürsel Düzgüner, Gölnur Cengiz, Gönen Gerzile, Hale Güzin Kızılaslan, Hande Yelke, Hale Yiğit, Hasibe Çuhadar, Hatice Aslankaya Dindar, Hatice Ataç, Hatice Ayaksız, Helin Bozarslan, Hülya Akkaya, Hülya Üçpınar, Hülya Polat, İpek Çınar, İrem Sözen, İsmi Durmuş, İzem Yaşın, Jivan Güner, Kamile Kurt, Kıvılcım Güngörün, Kibar Suvari, Lale Altıntaş, Laleper Aytek, Lara Özlen, Leman Erdemir, Marie Tihon, Mehtap Bülbül, Melike Güngörer, Melike Koçak, Meltem Çiftçi, Meltem Ulusoy, Meryem Güldürdak, Mitsu Maeda, Nadire Günday, Nazlı Yıldırım, Necla Çoruh Devecioğlu, Nehir Çolakoğulları, Melike Fakı, Nergiz Ovacık, Neriman Polat, Neslihan Durateymur, Neslihan Koyuncu, Nesrin Ermiş, Neşe Karaca, Nihal Eken, Nihayet Bizsel, Nilgün Yoldaş Atila, Nilgün Yurdalan, Nilüfer Demir, Nilüfer Gökeşmeoğlu Zwart, Nimet Gönenç Çınaroğlu, Nursen Bilgin Kadayıfçıoğlu, Oylum Bülbül, Özge Baykan, Özge Elif Kızıl, Özge Özgüner, Özge Sebzeci, Özgül Arslan, Özlem Şimşek, Pelin Boğa, Petek Arıcı, Pınar Gediközer, Raziye Köksal Kartal, Rojin Aslan Vesek, Sebahat Döğen, Sedef Özge, Seda Balmumcu, Selin Durmuşlar, Selma Eroğlu, Selma Seyitdanlıoğlu, Semra Bayar, Semra Soyata, Semra Yeşil, Senem Sinem, Serpil Polat, Serra Akcan, Sevay Akkan Açıcı, Sevda Demir, Sevgi Haftacıoğlu, Sevim Gündoğdu, Sevtap İnal, Sevtap Yıldırım, Sıdıka Aynal, Sibel Erduman, Silva Bingaz, Simru Hazal Civan, Sine Boran Art, Sinem Parlak, Sinem Serap Duran, Suderin Ersoy, Sultan Aşkın, Sultan Güner, Suzan Orhan, Şafak Hacaloğlu, Şehlem Kaçar, Şule Tüzül, Tuğçe Boyacı, Tülay Emek, Tülin Safi, Tülya Çavuşoğlu, Türkan Kılıç Pınar, Türkün Sümerkan, Uğur Günay Yavuz, Ümran Düşünsel, Yağmur Telli Yücel, Yasemin Atasoy, Yasemin Karslı, Yelda Baler, Yeslim Ağaoğlu, Yıldız Özlütaş Tutal, Yüsra Seven, Zahide Kaya, Zehra Soydan, Zehra Şekerci, Zeliha Çengerme, Zeliha Doğan, Zeynep Özcan, Zibe Polat

610A6244.JPG

F: Hale Güzin Kızılarslan

ingilizce

 

WE ARE HERE!

In the field of photography, women's representation is as insufficient as in every other space that is ruled by male-dominance - as severely as it was a century ago. Although women photographers are present and active on every field both in terms of productivity and quality of the body of works, they are under- and even unrepresented in decision-making positions, exhibitions, broadcasts and publications. Almost all male photographers, curators, academics and institution managers acknowledge the situation and state that they are very sensitive about this issue. But then why is it that we are still facing this problem?

 

We are posing this question, and making a call to action. 

 

As women related with photography, using photography as a means of expression, or earning a living through photography, we know that this male perspective restricting women's living space, objectifying women's bodies in photographs, and persistently overlooking women as subjects, has to change. We are and will keep working to drive this change. 

 

We, as photographers concerned about gender inequality and discrimination, trying to find a language beyond that of sexism, hierarchy, racism, nationalism, and rejecting to be bound by the definitions of the gender binary, we are here and well aware of the inequality in the field of photography. 

 

As of now, in the field of photography, we will expose and protest any discriminatory and/or exclusionary activity within

 

1. any cultural establishment (association, foundation, club, union, etc.),

 

2. any organizing committee (group exhibition, workshop, symposium, festival, conference, etc.),

 

3. any event that we are invited to participate in (exhibition, panel, conference, workshop, symposium, festival, jury formation, academic field, etc.),

 

4. any photograph with representations of women and gender identities 

 

that does not clearly adopt equality and positive discrimination towards gender identities and sexual orientation in their approach; and we will follow up until such discrimination or exclusion is eliminated. When necessary, we will protest such events by choosing to decline to be their organizers, directors, participants, or audiences. 

 

As urgent matters long-overlooked in activities regarding the field of photography, devising and applying policies and mechanisms to eliminate inequality towards gender identities and sexual orientations, and developing a culture of collaborative work and production, should be prioritized by the realm of photography. 

 

This is an open call to all photographers willing to collaborate on this matter and take action to achieve change. Spread the word. 

 

In solidarity,

We are here, 2018

cigdem2.jpg

F: Çiğdem Üçüncü

 

JI WÊNEGIRÊN JIN BANGEWAZÎ!

Wekî her qadî di qada wênegiriyê de jî kêmtemsîliyeta jinan, herwekî sed sal bere îro jî di rojeva me de ye. Dema ku li gorî krîterên hilberînê em lê binêrin wênegirên jin li her qadî ne û diafirînin. Lê di qada biryardêriyê û di pêşangeh û weşanan de gelek kêm têne temsîlkirin/kêm têne dîtin. Yan jî qet tune ne! Di vê rewşê de hemû wênegir kurator, akademîsyen û rêveberên mêr van rexneyan mafdar dibînin. Di vê mijarê de hestiyariyên xwe îfade dikin. Ger wiha be, çi dibe an jî çawa ev rewş derdikeve holê?  

Em dixwazin vê pirsê bi we re par ve bikin û bangewaziyek bikin. 

Em wek kesên ku bi wêne yê re têkildar in, wênekêşiyê wek şêweyekî xweîfadekirinê dibînin an jî debara xwe bi wênekêşiyê dikin, pêwistiya guherîna ev nêrîna bavsalarî(zilamparêz) dizanin. Divê ku ev nêrîna ku jiyana jinan teng dike an jî bedena jinê wekî objeyekî dibîne û jinê jinedîtî ve tê, biguhere. Ji bo ev rewş biguhere jî em ê her tim têbikoşin. 

Me neyeksanî (newekhevî) û cihêkariya ku bi zayenda civakî re girêdayî ye, ji xwe re kiriye derd. Em dixwazin ji zimanê zayendparêziyê, hiyerarşiyê, nijadperestî û neteweperestiyê cuda zimaneke biafirînin. Em li derveyê pergala duzayendî ne. Em wek wênegirên jin bi van pênase û ferasetan xwe sînordar nakin û em vê pêrgalê red dikin.  Em li vir in û ji bo ku di qada wênegiriyê de ev neyeksanî (newekhevî) ji holê rabe, em ê rewşê bişopînin. 

Ji îro pê ve li qada wênegiriyê;

  1. Di her avakirina her cûre saziyan de (komele, weqf, kûlup, federasyon hwd.)

 

  1. Di rêveberiya organizasyonan de( pêşangehên pirkesî, komxebat, festîwal, konferans hwd.)

 

  1. Di çalakiyên ku hem hatine vexwendin de(Pêşangeh, panel, konferans, komxebat, sempozyûm hwd.) 

 

  1. Di temsiliyete zayenda civakî û jinîtiyê ku bûye mijara wêneyê de 

 

Dema ku, em nêzîkbûna nasnameya zayendî de yeksanî(wekhev) û cihêkariya pozîtîf nebînin; em ê zimanê cihêkar protesto bikin û em ê nehêlin ku me li der ve bihêlin. Heta ku ev cihêkarî ji holê neyê rakirin, em ê rewşê bişopînin. Ger ku pêwîst bike em ê dest ji sazkariyê, rêveberî, beşdarvaniyê û temaşekariyê berdin û boykot bikin.  

Heta îro, di çalakiyên qada wênekêşiyê de, di derbarê nasnameya zayendî û feraseta zayendî bi hestiyarî tevgerîn pêk nehatiye. Li gorî me polîtîka û mekanîzmayên ku neyeksaniyê(newekhevî) ji holê rake, di cihana wênegiriyê de pêk nehatiye. Pêwîst e ku ev polîtîka û mekanizma derkevin holê. Divê rojeva yekemîn ya cihana wênegiriyê ev be.  

Ev nivîs, bangewaziya me ya ji bo hemû wênegiran e. Em hêvîdar in ku ev bangewazî bibe wesîleya yekîtî û tevgera hevpar ya wênegiran. Bi van hêvî û ramanan ji kerema xwe re vê nivîsê belav bikin. 

Kürtçe

F: Çiğdem Üçüncü

bottom of page